Schakel over naar Google Analytics 4

Google Analytics is dé tool om data van jouw website bij te houden. Hoeveel mensen hebben je website bezocht? Wat is de meest bekeken pagina? Dankzij Google Analytics kan je het allemaal tracken. Heel wat websites werken nog met de ‘oude’ versie van Analytics, namelijk Universal Analytics (UA). Deze versie zal vanaf 1 juli 2023 niet meer werken. Tijd om over te stappen naar Google Analytics 4 (GA4) dus!

Wat is Google Analytics 4?

GA4 is de opvolger van Universal Analytics. Het is een gratis tool van Google die je toelaat om data van je website te verzamelen. Je kan bijvoorbeeld meten hoeveel bezoekers je website over de vloer krijgt, welke pagina’s het beste presteren en via welke weg mensen op jouw website terechtkomen.

Het verschil tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics

Er zijn uiteraard enkele verschillen tussen deze twee versies van Google Analytics. Zo verschilt de manier waarop deze tools de data van je website meten. GA4 meet ‘event’ of ‘gebeurtenissen’ in plaats van ‘sessies’. Hierdoor kan GA4 de data van one-page-websites en mobiele apps concreter meten.

 

 

Enkele andere verschillen/verbeteringen:

  • Een nieuwe interface: even aanpassen als je UA gewend bent, maar dat went wel weer!
  • Nieuwe rapporten: vanuit heel wat nieuwe basistemplates kan je gepersonaliseerde rapporten opmaken.
  • Cross-device tracking: GA4 is in staat dezelfde gebruiker te tracken over meerdere apparaten.
  • Meer standaard metingen: GA4 trackt standaard al veel meer dan UA. Met UA werden standaard enkel paginaweergaven gemeten. GA4 gaat een stapje verder en kan standaard dingen tracken zoals het downloaden van een bestand. Uiteraard kan je nog heel wat andere gebeurtenissen laten tracken.
  • Website en app via 1 account meten: je hebt maar één GA4-property nodig om de gegevens van je website en van je app te verzamelen.
  • Meer opties voor doelgroepen: er zijn in Google Analytics 4 veel meer mogelijkheden om doelgroepen samen te stellen.
  • Meer conversies: in UA kon je maximaal 20 ‘doelen’ meten, met GA4 kan je er 30 meten. De naam ‘doelen’ werd aangepast naar ‘conversies’.
 
 

Waarom jij Google Analytics nodig hebt

“Ik heb veel klanten en mijn product of dienst verkoopt goed, waarom zou ik data van mijn website nodig hebben?” Ook al draait je zaak en/of je website goed, het is altijd nuttig om data te verzamelen. Je krijgt namelijk inzicht in de activiteiten en bezoekers op je website. Zo kan je achterhalen of je wel de juiste doelgroep bereikt, maar kom je er ook achter of je (digitale) marketing wel iets oplevert. Je kan de gegevens gebruiken om campagnes te optimaliseren om zo je kosten te beperken en nog meer succes te boeken.

Google Analytics 4 opzetten

Had jij al een Universal Analytics-property? Dan kan je deze eenvoudig omzetten naar een GA4-property. Ga naar ‘Beheer’ > ‘Property’ en klik op ‘Instelassistent voor GA4’:

Kies voor ‘Ik wil een nieuwe Google Analytics 4-property maken’ en klik op ‘Aan de slag’.

Daarna volg je de stappen op het scherm.

 

 

Ben je niet zo vertrouwd met Google Analytics of heb je nog geen account? Dan zetten wij dit graag voor jou op!

 

Heb je nog een vraag? Die horen we graag!
Neem dus gerust contact met ons op.

Scroll naar boven
Communicatiebureau - Tails Communications

Contact

Provinciebaan 68, 2470 Retie