4 tips voor jouw nieuwe logo

Start je binnenkort je eigen zaak op? Of is het tijd voor een grondige rebranding? Een goed logo is onmisbaar voor je bedrijf. Het is je uithangbord, datgene waaraan mensen je meteen herkennen.

Bij Tails Communications ontwerpen we huisstijlen, maar we geven je ook graag advies over waar een logo aan moet voldoen om in te kunnen zetten in diverse communicatievormen zoals social media. Daarom geven we je 4 tips mee voor een kwalitatief, sterk logo.

Waarom is een goed logo zo belangrijk?

Je logo is een belangrijk onderdeel van je huisstijl. Het is een visueel element wat terugkomt in allerlei online en offline communicatie. De bedoeling van een logo is dat wanneer mensen het zien, ze meteen weten over welk bedrijf het gaat. Met je logo kan je jezelf onderscheiden van je concurrenten en kan je de aandacht van nieuwe klanten trekken. Jij wil toch ook een goede eerste indruk maken?

Tip 1 - Hou het strak

Hou je logo eenvoudig en strak. Het mag persoonlijk zijn, maar overdrijf hier niet in. Hoe meer persoonlijke boodschappen er in je logo verwerkt zitten, hoe moeilijk anderen die er op het eerste zicht uit kunnen halen. Kies dus voor kort maar krachtig en vooral: duidelijk!

Tip 2 - Wees consequent

Gebruik je nieuwe logo consequent. Voor kleine bedrijven volstaat een beknopte branding gids met enkele variaties op het logo (vb. op een witte en een gekleurde achtergrond). 

Voor grote bedrijven kan een meer uitgebreide huisstijlgids nodig zijn. 

 

Voor kleinere bedrijven is een duidelijke briefing met de kleurcodes, lettertypen en natuurlijk de mogelijke variaties op het logo voldoende. Zo voorkom je dat het logo gebruikt wordt met andere kleuren dan die van jouw huisstijl.

Tip 3 - Geoptimaliseerd voor social media

Zorg ervoor dat je er bij het ontwerp van je nieuwe logo rekening mee houdt dat het gebruikt kan worden op verschillende sociale mediakanalen. 

 

Gebruik je een icoontje of visueel element, kies er dan eentje dat volledig op zichzelf kan staan zonder tekst. Zo kan je het icoontje gebruiken als profielfoto op bijvoorbeeld Facebook of Instagram, waar het in een ronde vorm komt te staan.

 

 

 

Is het toch nodig om tekst te gebruiken bij je logo op sociale media, kies dan voor een duidelijk leesbaar lettertype. Liefst eentje met wat dikkere letters. Geschreven letters zijn mooi, maar minder goed leesbaar. Je kan zo’n lettertype  wel gebruiken in combinatie met een duidelijk, herkenbaar visueel element.

Tip 4 - Kleurgebruik

Denk bij het ontwerpen van je logo goed na over het kleurgebruik. Heb je al een huisstijl die je graag wil behouden, gebruik dan deze kleuren. Start je vanaf nul of wil je ook de kleuren aanpassen, kies dan kleuren uit die bij jouw bedrijf passen. Wat wil jij uitstralen? Elke basiskleur wordt gelinkt aan bepaalde positieve en minder positieve gevoelens. Dat heet kleurenpsychologie.

 

Kleuren mogen zeker contrasteren, maar vermijd de combinatie van vloekende kleuren. Hou er ook rekening mee dat de kleuren makkelijk gedrukt en eventueel geborduurd kunnen worden. Plaats je bijvoorbeeld donkere tekst over een lichter visueel element, dan kan dit bij borduren een probleem vormen. Iets om in je achterhoofd te houden als (hippische) ondernemer dus, wanneer je kleding, zadeldoeken of dekens wil laten borduren.

Je bent vrij om te kiezen hoeveel kleuren je gebruikt. Twee tot drie kleuren zijn meestal voldoende voor een duidelijke en herkenbare huisstijl. Je hoeft niet alle kleuren uit je huisstijl te gebruiken in je logo.

Wat kost een nieuw logo?

In het ontwerpen van een goed logo dat bij je bedrijf past, kruipt veel tijd. Een bureau of grafisch ontwerper zal dit dus niet voor een appel en een ei doen.

 

Toch vind je veel bedrijven terug die goedkope logo’s ontwerpen. Trap niet in deze valkuil, want je logo zal kwalitatief veel minder goed zijn. Er is weinig tot geen ruimte voor overleg en je logo zal minder aansluiten bij jouw wensen.

Hoe gaan deze bedrijven te werk?

Voor €99 mag je zoiets verwachten:

Hoe gaan bedrijven die kwalitatieve logo's aanbieden te werk?

Eerst en vooral gaat het bedrijf je vragen wie je bent en wat je doet. Ook de sector waarin je actief bent is belangrijk. Zo krijgen ze een goed idee van wat het logo uit moet stralen. Heb je al een huisstijl, dan zal het bedrijf je vragen hen de kleurcodes en lettertypen van jouw branding te bezorgen.

 

Nadien gaan ze aan de slag met brainstormen en ontwerpen. Hier wordt voldoende tijd voor uitgerekend. De ontwerpen zijn gevarieerd en uniek. 

Je ontvangt een overzicht van de verschillende ontwerpen en krijgt de mogelijkheid om jouw opmerkingen door te geven. Welk ontwerp spreekt jou het meest aan? Wat zou je graag anders zien? Heb je zelf nog enkele suggesties? Op basis van die informatie worden de ontwerpen verder aangepast. 

 

Het bedrijf zal steeds met jou in overleg gaan totdat jij jouw perfecte logo hebt!

Ben jij toe aan een nieuw logo?

Wij helpen je graag! Je kan bij ons terecht voor het ontwerp van een volledig nieuwe huisstijl, maar ook gewoon voor advies dat je kan meenemen naar je grafisch ontwerper.

Heb je nog een vraag? Die horen we graag!
Neem dus gerust contact met ons op.

Scroll naar boven
Communicatiebureau - Tails Communications

Contact

Provinciebaan 68, 2470 Retie